Alt Som En Tekst

tilbake...

Innledning
Spiseforstyrrelser er en psykisk lidelse, hvor tanker og følelser om mat og vekt gjør at en person enten går veldig ned i vekt eller opp i vekt. spiseforstyrrelser handler veldig om hvilke tanker du har om deg selv og selvtillitten din, men dette blir veldig påvirket av miljøet rundt oss.

Problemstilling
Hvordan blir vi påvirket av samfunnet rundt oss til å få spiseforstyrrelser og hvordan kan vi behandle mot det?

Hva er spiseforstyrrelser?
Spiseforstyrrelser er en psykisk lidelse. Når er person har tanker og følelser som påvirker forholdet til mat. Det å være spiseforstyrret betyr at du er alt for opptatt av kropp, vekt og utseende. Det betyr at du tenker for mye på hva du spiser og hvor mye du trener. Det er en stor belastning for kroppen å ha spiseforstyrrelser, du blir både psykisk og fysisk utmattet. Belastningen fra spiseforstyrrelser kan belaste kroppen såpass mye at det kan ende med at personen trenger behandling og hjelp mot det. En person som har spiseforstyrrelser kan bli hemmet i forhold til skole, arbeid og mye av det sosiale livet. Mange får dårligere konsentrasjon på skolen, fordi de ikke får i seg nok næring og ikke klarer å konsentrere seg. Mange kan føle seg utilpass i venne gjengen og kanskje mobbet i ulike situasjoner, det kan hende at sosiale settinger har ført til spiseforstyrrelsene.
Vi har forskjellige typer spiseforstyrrelser som vi skal gå dypere inn på nå.

I Stavanger 31. august åpnet et nytt senter mot spiseforstyrrelser som heter «Enhet spiseforstyrrelser». De mener at alt for mange går i alt for lang tid med spiseforstyrrelser og trenger hjelp for å bekjempe det. De har en psykiatrisk klinikk på Stavanger universitetssykehus og ønsker at så mange skal få vite om det som mulig, slik at de kan hjelpe flest mulig.
Hvordan behandler de mot spiseforstyrrelser:
Enhet spiseforstyrrelse tenker mye på de tverrfaglige kunnskapene. De tenker på hele mennesket og prøver å finne den veien som passer best for hver enkelt. Først får pasienten en grundig utredning, så bestemmer et team hvilken type behandling som passer best. De diskuterer med pasienten og finner ut et behandlingsforløp, det er viktig å høre på hva pasienten også mener. Foreldre og familie kan være gode støttespillere. De har gruppebehandling, hvor pasienter kan høre tanker og historier til hverandre, og snakker ut om sine egne problemer og tanker. De har også faglige undervisning om mat og har et kjøkken hvor de trener på det vanskelige å spise. Etter på får de slappe av.

Noen mulige tidlige tegn på spiseforstyrrelse
I forhold til mat:
Opptatthet av mat
Samler og lagrer mat
Benekter sult når det er opplagt han/hun må være sulten
Drikker mye vann
Spiser i skjul
Oppkast
Irritabel og stresset rundt måltidene
Foretrekker å spise alene
Forlater bordet under måltidet, eller umiddelbart etterpå

Humør og atferd:
Veier seg ofte
Overdreven fysisk aktivitet
Misbruk av avføringsmidler
Bruker store klær for å dekke til avmagring
Søvnvansker
Generelt irritabel
Misliker seg selv
Trass og stahet
Sosial tilbaketrekning
Ekstrem frykt for vektøkning

Fysiske tegn:
Vekttap
Vektsvingninger
Manglende menstruasjon
Tretthet
Svimmelhet, eventuelt besvimelser
Lav kroppstemperatur og fryser
Hovne kinn
Dunete behåring i ansikt og særlig rygg
Blålig farge på hender og føtter

Enhet spiseforstyrrelse sier at «Sykdommen har en selvforsterkende effekt. Tendensen er at jo mer de går ned i vekt, jo sterkere er ønsket om å bli enda tynnere.»

Forskjellige typer spiseforstyrrelser

Anoreksi(Anorexia Nervosa): Er en av de mest kjente typene og er den type spiseforstyrrelse som folk flest tenker på når man nevner ordet spiseforstyrrelse. Denne typen kjennetegnes ved at man ufattelig undervektig. De som lider av anoreksi har en intens frykt for å legge på seg vekt og ser på seg selv som overvektig selv om vekten deres er langt under gjennomsnittet. Anorektikere får innimellom noen slags «kick» som gjør at de overspiser. De føler derfor at de er nødt til å slanke av seg den vekten de fikk fra maten og derfor er det vanlig at de overtrener. Anorektikere benekter ofte at de har et problem, men på grunn av deres sykelige undervekt så er det ikke så vanskelig å finne ut av hvem som lider av anoreksi. De som har anoreksi føler ofte at de har mistet kontrollen og kroppen klarer ikke å ta til seg næring. Dette gjør at anorektikerne får et forvrengt selvbilde.

Bulimi (Bulimia Nervosa): Kjennetegnes ved at man overspiser. De som lider av denne sykdommen sliter ved å spise mer enn et normalt menneske. For å kompensere med denne handlingen så gjør bulimikere ofte forskjellige handlinger for å prøve å beholde vekten. Denne handlingen kan blant annet være diverse brekninger, avførings tabletter og til og med fasteperioder. Anoreksi og bulimi har mye med hverandre å gjøre og forskning viser at 30% av alle de som har eller har hatt bulimi har en tidligere historie som anorektikere.
Overspisingslidelse/Tvangsspising: Kjennetegnes ved at man overspiser uten å kompensere handlingene ved foreksempel brekninger. Dette fører ofte til overvekt og fedme. Når man lider av overspising så er det normalt å miste kontrollen når du er i nærheten av mat, og man klarer ikke å stoppe å spise før man har spist mye mer enn det vanlige folk ville gjort. Noen ting som kjennetegner deres spisevaner er at de spiser mye fortere enn vanlige folk, de kan spise når de egentlig ikke er sultne og de spiser ofte når de er alene siden de ikke vil vise andre deres enorme matinntak. Enkelte som lider av overspising går over til å få anoreksi eller bulimi siden de legger merke til at de er blitt overvektige eller fordi de føler at de ikke lenger har kontroll på matinntaket.

416222-3-1248486848522-n500.jpg

Årsaker til spiseforstyrrelser
Det er ingen enkle årsaker til at noen personer utvikler spiseforstyrrelser. Man tenker seg at noen personer kan være spesielt sårbare, slik at i møte med noen utløsende faktorer kan det utvikle seg en spiseforstyrrelse. Sårbarhetsfaktorer kan være av genetisk (arvelig) er psykologisk (personlighetsmessig) art. Miljømessige forhold som tidlig samhandling med foreldre og familiehistorie kan også være viktig for om en person utvikler spiseforstyrrelse eller ikke. Vestlig kultur og media-påvirkning med sterke tynnhetsidealer, spesielt for kvinner, har trolig også en viss betydning for hvorfor noen utvikler spiseforstyrrelser.
Man antar at belastende hendelser i en persons liv kan bidra til å utløse spiseforstyrrelser. Eksempler på slike hendelser kan være mobbing, tapsopplevelser, konflikter, slanking, tidlig eller sen pubertet, store prestasjonskrav, gruppepress, eller endringer i livet. Ca 30 % av personer med spiseforstyrrelse har vært utsatt for fysiske og seksuelle overgrep.
Man antar også at det kan være flere mekanismer som er med på å opprettholde spiseforstyrrelser. Disse kan være av fysiologisk, psykologisk eller sosial karakter.Spiseforstyrrelser kan ses på som en persons måte å takle vanskelig og ubehagelige følelser og situasjoner i livet. Det kan også være en måte å skaffe seg en følelse av kontroll i tilværelsen. Uansett hvilken form for spiseforstyrrelse man blir rammet av, er problemet like stort og vanskelig både for den som er syk, og for hans eller hennes omgangskrets.

Hvordan spiseforstyrrelser påvirker samfunnet
Spiseforstyrrelser påvirker ikke bare pårørende, men også familie og venner. Det er ikke lett og være pårørende. Mange stiller seg spørsmålene, er det min feil at min datter/sønn eller venninne har spiseforstyrrelser? Kunne jeg gjort noe annerledes? Og de pårørende kan også kjenne en viss maktfølelse, dette kan være fordi de har nok kunnskap eller fått nok informasjon om sykdommen. Samtidig som de ikke som sagt kanskje får skyldfølelse. Derfor er det veldig viktig at det ikkebare er pårørende som går igjennom en hard behandling alene, men at hele familien og evt sterke venner også blir med. Men i disse situasjonene er det viktig å tenke at det er ingens skyld i at en får spiseforstyrrelser, for sykdommen er et resultat av mange ting, og det er ikke lett og si hva som utløste den!
Barn og unge blir veldig påvirket av ukeblader og magasiner. Artikkel!!!!

Hvordan kan man bli kvitt spiseforstyrrelser?

De som har spiseforstyrrelser kan ha veldig vanskelig for å bli kvitt det. Det å spørre om hjelp er veldig vanskelig når du kanskje ikke selv vet eller synes at du har et problem og trenger hjelp. Andre har kanskje vanskeligheter for å tørre å spørre om hjelp, derfor har vi helsestasjoner og steder hvor man kan få hjelp. Det hender også at venner må spørre om hjelp for en venn, hvis ikke de klarer det selv. Vi har avdelinger og behandlingssteder hvor man kan få hjelp og behandling mot det.
Vi har snakket med en som jobber på et slikt behandlingssted, hvor noen av de som skal få hjelp har det virkelig ille. De får faste måltider som de må spise, og de får ikke lov til å trene, men noen er så psykisk syke at de står opp midt på natten mellom nattevaktene og hopper opp og ned for å forbrenne det de har spist. Noen av de som har det verst kan hoppe i flere timer, helt til neste vakt kommer. Som dere skjønner er det ikke lett å bli kvitt spiseforstyrrelser og de trenger hjelp. Når de får behandling, snakker de om problemet sitt, som kan hjelpe de til å prøve å følge behandlingen og til slutt bli friske.
Ikke alle klarer å bli kvitt spiseforstyrrelsene, og vi har hørt om noen som ender med å bli så syke at de dør. Jeg personlig har nettopp hørt om en halvveis bekjent som dette skjedde med, og det hadde holdt på i så lang tid som over 10 år. Til slutt var kroppen så utmattet at hun døde.

Sammendrag

Kilder
http://www.lommelegen.no/322206/hva-er-spiseforstyrrelser
http://www.iks.no/iks/spiseforst/
http://www.iks.no/iks/presse/informasjon/
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:46874::1:5647:56:::0:0
http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=5118

Add a New Comment
(will not be published)
- +