Belastning Av Miljoet

Når vi produserer naturlige og syntetiske tekstiler brukes det mange kjemiske stoffer som er skadelig for miljøet.

På grunn av store avsltap og store skader på bomullskvaliteten som dyrkes i mange U-land og store deler av verden må plantene prøytes opp til 20 ganger med plantevernmidler for bommullen kan høstes på grunn av insekter som spiser dem. Etter dette skal den renses, beredes, spinnes og farges og bare i denne prosessen med bommull brukes det masse kjemikalier.
Når du kjøper en t-skjorte har den hvert på en lang reise. Alt dra da bommullen ble dyrket til t-skjortene blir pakket og solgt i butikker. Bare denne ene t-skjorten har hvert på en enormt lang reise og har reist med blant annet bil, skip eller fly. For det kommer ikke bare Co2 utslipp fra produksjonen av klærne, men også frakten. Om du da velger å kaste t-skjorten på en søppelfylling, vil dette bare gi enda mer miljøproblemer, for i fyllingen er det lite oksygen og når organisk stoff brytes ned uten noe oksygen, dannes drivhusgassen metan.

Add a New Comment
(will not be published)
- +