Fargespekter Og Dopplereffekten

tilbake til hovedsiden

Vi har et synlig fargespekter med fargene, som vi kaller ROGGBIF,
Rød
Oransje
Gul
Grønn
B
Indigo
Fiolett
Dette spekteret er i alt lys, og fra sola får vi et fargespekter som inneholder alle fargene i ROGGBIF. Selv om vi mennesker bare kan se hvitt lys, inneholder lyset alle fargene. For å se lysspekteret kan vi bruke et prisme, som bryter opp lyset, slik at vi kan se alle regnbuens farger. Sollyset inneholder alle regnbuens farger, og er noe som vi kaller et kontinuerlig spekter.

Absorpsjonsspekter
Vi har noe som kalles absorpsjonsspekter, og det får vi når lyset sendes gjennom en gass. Gassen absorberer deler av strålene og det blir sorte streker i fargespekteret. Alle gasser absorberer forskjellige farger og derfor kommer det forskjellige svarte streker på spekteret, som kan fortelle hvilken gass det er.

Emisjonsspekter
Vi har også en motsatt effekt av absorpsjonsspekteret, og det er når vi varmer opp gasser, slik at de sender ut lys. Det fargespekteret gassen da sender ut er motsatt av absorpsjonsspekteret, og det er nå de svarte strekene som er i farger og resten av spekteret som er svart. Vi kan på samme måte som absorpsjonsspekteret se hvilken farge det er fordi alle gassene har forskjellige emisjonsspektere.

spekter.jpg

Stjerner
Stjernene i verdensrommet sender ut EM-stråling og strålene har forkjellige bølgelengde fra stjerne til stjerne. Bøgelengdene avgjør intensiteten til stjernen og man kan sette bølgelengdene inn i en graf. Da vil x-aksen fortelle bølgelengden og fargen til stjernen, og y-aksen forteller intensiteten. Toppunktet til grafen vil fortelle temperaturen til stjernen målt i måleenheten (K) Kelvin. Bølgelengden henger sammen med fargen til stjernen, hvis bølgene er lange er stjernen rød og har lav temperatur, siden lange bølgelengder er nærmere infrarød. Hvis stjernen derimot har korte bølgelengder er den blå og har veldig høy temperatur.

stjerne.png

Kilder
http://ndla.no/nb/node/44796/menu127

Add a New Comment
(will not be published)
- +