Forskjellige Typer Spiseforstyrrelser

tilbake...

Spiseforstyrrelser:

Anoreksi(Anorexia Nervosa): Er en av de mest kjente typene og er den type spiseforstyrrelse som folk flest tenker på når man nevner ordet spiseforstyrrelse. Denne typen kjennetegnes ved at man ufattelig undervektig. De som lider av anoreksi har en intens frykt for å legge på seg vekt og ser på seg selv som overvektig selv om vekten deres er langt under gjennomsnittet. Anorektikere får innimellom noen slags «kick» som gjør at de overspiser. De føler derfor at de er nødt til å slanke av seg den vekten de fikk fra maten og derfor er det vanlig at de overtrener. Anorektikere benekter ofte at de har et problem, men på grunn av deres sykelige undervekt så er det ikke så vanskelig å finne ut av hvem som lider av anoreksi. De som har anoreksi føler ofte at de har mistet kontrollen og kroppen klarer ikke å ta til seg næring. Dette gjør at anorektikerne får et forvrengt selvbilde.

Bulimi (Bulimia Nervosa): Kjennetegnes ved at man overspiser. De som lider av denne sykdommen sliter ved å spise mer enn et normalt menneske. For å kompensere med denne handlingen så gjør bulimikere ofte forskjellige handlinger for å prøve å beholde vekten. Denne handlingen kan blant annet være diverse brekninger, avførings tabletter og til og med fasteperioder. Anoreksi og bulimi har mye med hverandre å gjøre og forskning viser at 30% av alle de som har eller har hatt bulimi har en tidligere historie som anorektikere.

Overspisingslidelse/Tvangsspising: Kjennetegnes ved at man overspiser uten å kompensere handlingene ved foreksempel brekninger. Dette fører ofte til overvekt og fedme. Når man lider av overspising så er det normalt å miste kontrollen når du er i nærheten av mat, og man klarer ikke å stoppe å spise før man har spist mye mer enn det vanlige folk ville gjort. Noen ting som kjennetegner deres spisevaner er at de spiser mye fortere enn vanlige folk, de kan spise når de egentlig ikke er sultne og de spiser ofte når de er alene siden de ikke vil vise andre deres enorme matinntak. Enkelte som lider av overspising går over til å få anoreksi eller bulimi siden de legger merke til at de er blitt overvektige eller fordi de føler at de ikke lenger har kontroll på matinntaket.
416222-3-1248486848522-n500.jpg

Kilder:
http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5648&MainArea_5661=5648:0:15,2917:1:0:0:::0:0&MainLeft_5648=5544:46874::1:5647:56:::0:0

http://www.propaganda.net/skoleside/?stil=5118

Add a New Comment
(will not be published)
- +