Helsemessige Konsekvenser

Mange typer kosmetikk inneholder stoffer som kan være farlig for både helse og miljø. Nesten alle i Norge bruker ulike typer kosmetikk hver dag og det er spesielt deodoranter, parfymer, hudkremer og hår produkter som er i bruk. Det har lenge vært kjent at kosmetiske produkter kan virke skadelig på kroppen, men det finnes ikke mye forskning på dette området, så man vet ikke sikkert på hva konsekvensene og skadene kosmetikk kan føre til.

Vi fant en test utført av statens institutt for forbruksforskning. De har testet litt i overkant av 1000 folk som bruker kosmetikk og sammenliknet de med folk som ikke bruker det. 12 % av de som har følt ubehag sier at det var svært ubehagelig. Forskningen viser at to av tre kvinner og en av to menn som brukte kosmetikk opplevde ubehag etter å ha brukt produktene. Mange av de som deltok i testen fikk tørr hud og hodebunn som et resultat av hudkremer og hår-produkter. Eksempler på bivirkninger forårsaket av kosmetikk eksem, kviser, tørr hud, pigmentendringer, håravfall, øye-betennelse, skader på munnhulen og blødning under neglene. Det var deodoranter, parfymer og aftershave som førte til flest bivirkninger.

Veldig mange av de som opplever irritasjon forårsaket av kosmetikk, melder ikke ifra om det til forbrukerrådet eller mattilsynet. De bytter heller til et annet produkt. Hvis flere folk hadde meldt ifra, kunne vi få litt mer informasjon om hvilke stoffer som er farligere, og hvilke som er trygge. Selv om mange av oss opplever disse bivirkningene bruker vi allikevel disse produktene daglig. Noe som konstaterer at vi har blitt avhengig.

Tilbake til kosmetikk