Hvordan kan man bli kvitt spiseforstyrrelser

tilbake...

De som har spiseforstyrrelser kan ha veldig vanskelig for å bli kvitt det. Det å spørre om hjelp er veldig vanskelig når du kanskje ikke selv vet eller synes at du har et problem og trenger hjelp. Andre har kanskje vanskeligheter for å tørre å spørre om hjelp, derfor har vi helsestasjoner og steder hvor man kan få hjelp. Det hender også at venner må spørre om hjelp for en venn, hvis ikke de klarer det selv. Vi har avdelinger og behandlingssteder hvor man kan få hjelp og behandling mot det.
Vi har snakket med en som jobber på et slikt behandlingssted, hvor noen av de som skal få hjelp har det virkelig ille. De får faste måltider som de må spise, og de får ikke lov til å trene, men noen er så psykisk syke at de står opp midt på natten mellom nattevaktene og hopper opp og ned for å forbrenne det de har spist. Noen av de som har det verst kan hoppe i flere timer, helt til neste vakt kommer. Som dere skjønner er det ikke lett å bli kvitt spiseforstyrrelser og de trenger hjelp. Når de får behandling, snakker de om problemet sitt, som kan hjelpe de til å prøve å følge behandlingen og til slutt bli friske.
Ikke alle klarer å bli kvitt spiseforstyrrelsene, og vi har hørt om noen som ender med å bli så syke at de dør. Jeg personlig har nettopp hørt om en halvveis bekjent som dette skjedde med, og det hadde holdt på i så lang tid som over 10 år. Til slutt var kroppen så utmattet at hun døde.