Kosmetikk!
kosmetikk(1).jpg
http://www.dyrevern.no/images/1314/div_kosmetikk.jpg

KOSMETIKK

Innledning

har blitt brukt i tusenvis av år. Flere millioner mennesker bruker vær dag sminke. Hvordan har det seg slik? Hva er egentlig kosmetikk? Hva består kosmetikk av? Disse er noen av spørsmålene vi skal ta for oss. Kosmetikk brukes i bunn å grunn for å perfeksjonere utsende. Få det til å se ut som man har renere hud, rødere og fuktigere lepper, framheve øyne og kinnbein og dufte godt. Kosmetikk er produkter som skal få oss til å se bedre ut på utsiden. Men er gjør det egentlig det? Over lang tid med bruk av kosmetiske produkter vil huden noen gang bli renere? Vil kroppen din dufte naturlig bedre? Selvfølgelig ikke! Kosmetikk har en rekke bivirkninger. Noen mindre alvorlige som utslett og uren hud, men i de verste tilfeller har kosmetiske produkter ført til dødsfall? Salget av kosmetiske produkter i år er estimert til 19 milliarder dollar, noe som tilsvarer med valutakursen (27 oktober 2009 1 USD = 5,64 NOK) hele 107 160 000 000 billioner norske kroner. I vår tid bruker flere å flere sminke, hva resulterer dette i? Er det farlig at yngre og yngre begynner med sminke. Så tidlig som 5 klasse begynner noen nordmenn med sminke. Hva kan skjer med kroppen når sminke anvendes så tidlig? Og kanskje det største spørsmålet av alt, hvorfor bruker så mange sminke, når vi vet at det kan være helseskadelig? Går det an å bli avhengig av kosmetiske produkter? Er det en mental avhengighet som oppstår hos menneske, spesifikt det kvinnelige kjønnet? La oss finne ut!

smikedame.jpg
http://restylane.blogg.no/images/421957-4-1246956337614-n400.jpg

KOSMETISK HISTORIE

Ordet kosmetikk kommer fra det greske ordet kosmein (å gjøre vakker), og stammer fra de eldre grekerne.
Startet i det gamle Egypt, da man kunne kjøpe kosmetiske produkter. Selv om de fleste lagde disse produktene selv ( i Egypt), solgte man disse produktene til andre land rundt middelhavet og populariteten til kosmetikk spredte seg ut over store deler av verden. På denne tiden hadde man Henna og lakmus ble brukt til farging av huden, la oss si at man f.eks. skal delta på en eller annen festival, + at man hadde bly som skulle bleke huden
Mange historiske personer har hatt med kosmetikk å gjøre, vi har den greske lege Hippokrates som var opptatt av velvære og skjønnhet, men Cleopatra var kanskje den viktigste personen i utviklingen av kosmetikk, så viktig at man godt kan si at hun er den ene grunnen til at vi har kosmetikk idag. Cleopatra brukte knust mica (glimmer, kråkesølv) som kroppsskimmer. Mineralene i mica finner vi også i vanlig makeup. Merkelig nok var man også opptatt av renslighet i vikingtida, ikke bare plyndring og sex som de fleste ville forbinde med vikingtida.

Middelalderen

Det er forskjellig fra kultur til kultur hvordan det hygieniske forfallet startet, men innføring av kristendommen gjorde hygienen dårligere i Europa. Kroppsvask ble sett på som skadelig og at oppbløtningen av kroppen førte til at man lettere ble syk. Dette var grunnen til at dette var ulovlig på denne tiden og man trodde da at alle bakterier man fikk på seg ble fjernet når man fjernet klærne.
Mennesker døde av pest og sykdommer, da folk var så urenslige. Denne urensligheten kan også være grunnen til at såpass mange folk ble påvirket av Svartedauden. En herlig ironi.

1800-tallet:

Kosmetikken gjenopptas. Fokus på renslighet. I 1847 forsto legen Semmelweiss at dårlig hygiene hadde en sammenheng med forekommenheten av barselfeber i barselstuen. Derfor kjempet han en hard og lang kamp for at alle leger skulle vaske hendene sine et rensende klormiddel etter at de hadde skåret i lik, da bakterier kunne overføres til en av mødrene i barselstuen. Han vant til slutt og da dette gikk gjennom sank antall dødsfall i prosent fra 18% til 1%.
Man har også Florence Nightingale, verdens første sykepleier, som prøvde å få frem hvor viktig dette med hygiene er. Under Krimkrigen dokumenterte hun sine funn og førte nøye statistikk over infeksjoner, sykdommer og dødsfall. Hun kunne derfor vise at forekomsten av dødsfall sank dramatisk etter at hun innførte hygienekrav på feltsykehuset. Når renslighet igjen kom på mote blant folk, kom det først til de høyere lag av befolkningen. De fattige manglet varmt vann, de manglet mulighet til å være alene, og de manglet gode såper. Bade var noe som ble gjort før jul og andre viktige høytider. Det var heller ikke noen krav til at mennesker skulle lukte godt. Lukt ble dermed en del av de sosiale mekanismene for å skille rike og fattige. Utover på 1900-tallet ble tuberkulose et stadig større problem. Det ble etter hvert klart at tuberkulose hadde en sammenheng med befolkningens hygiene. Det var i stor grad kvinnene som hadde ansvaret for å holde hjemmet rent og ryddig. Døtrene ble lært opp av mødrene slik at de kunne bli gode husmødre, eventuelt tjenestepiker. Renhold og orden ble verdsatt på lik linje med matlaging. Sosialdemokratene som den gang hadde regjeringsansvaret, innførte skolefrokost. Helselære ble et fag i skolen, og de tok fatt på byggingen av folkebadene. Folkebadene var offentlige steder der det var mulig å få et karbad. Folkebadene ble et viktig ledd i kampen mot smittsomme sykdommer.
cleopatra.jpg
http://www.mrdowling.com/images/702cleopatra.jpg

BRUKSOMRÅDER OG TYPE SMINKE

Kosmetikk inkluderer pleiende midler som kremer, lotioner, pulver, pudder, gel eller geleer for huden. Det finnes også ulike parfymer, deodoranter og antiperspiranter (produkt som motvirker svette) mot kroppslukt. For å utheve ansiktstrekene finnes det leppestifer, maskara og mange andre øye og hud kosmetiske produkter. For tær og negler finnes neglelakk, og for hår finnes det en rekke forskjellige produkter med alt fra farging til styling av frisyren.
Såper, sjampoer, badesalter, bedeoljer, boblebad er også kosmetikk. Til og med tannkrem og munnvann kan regnes som kosmetikk. Med andre ord halder det om det ytre og om det å endre på utseende og kroppens struktur.
Kosmetikk er nok mest utbredt blant kvinner og yngre menn enn eldre, men sminke er likevel veldig vanlig i de fleste land.
Dior_leppestif.jpghttp://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00255/Dior_leppestift_255226c.jpg paforingavsminke.jpghttp://restylane.blogg.no/images/421957-4-1246956337614-n400.jpg

BIVIRKNINGER KOSMETIKK KAN MEDFØRE

Den mest vanlige bivirkningen man kan få av sminke og kosmetikk er uren hud, utslett og svie (vanligvis i øyne osv). Andre eksempler på bivirkninger kan være:
Eksem/utslett
Elv/utsletteblest
Pigmentendringer
Akne, betennelse i hårsekkene
Knuter av betennelsesvev
Øyebetennelse
Håravfall
Tap eller oppløsning av negler
Blødning under negl
Avskalling av slimhinne i munnhulen
Irritasjon av munnhulens slimhinner
Sensibilisering av tenner

Gammel sminke er ikke en veldig bra å bruke. Det kan forårsake irritasjon i huden og infeksjoner i øynene. Det blir også hevdet av kosmetiske produkter kan føre til misdannelser på fostre og at de kan blir født med adferdsproblemer.
Kosmetikk kan også få konsekvenser for allergikere og astmatikere. De kan forverre svakhetene sine og folk som ikke har allergi kan få det.
Det er forskjellige meninger om dette, og det er noen som derimot mener at risikoen for å bli allergisk mot for eksempel en parfyme, øker om man også bruker en krem eller en såpe som irriterer huden.
Siden kremer inneholder vann, er det stor sjanse for at bakterier vil kunne vokse i kremen, noe som vil ødelegge og bederve kremen. Dette kan i verste fall skade personen som bruker kremen. Det er derfor det er så viktig med konserveringsmiddel i hudkrem, noe som mange kremer har.
En krem som er gått ut på dato, altså er krem som er fylt med mikroorganismer, kan gi ulike øye- og hud infeksjoner, og i verste fall blodforgiftning. Derfor, som vi har sakt, har ikke gammel sminke veldig positive innvirkinger.
Noen mennesker har svært følsom hud. Mange mennesker opplever, særlig hvis de har tørr hud, at fuktighetsbevarende kremer osv. Noen ganger svir og brenner i huden. Dette pleier ikke å være langtidsvarig, det varer vanligvis i ca. 15 min.
Det er to forskjellige typer irritasjoner. De heter immediate type og delayed type svie. Immediate type går over etter noen minutter, mens delayed type starter senere og vedvarer, også etter at man har fjernet det sminken/kremen man har reagert på. De pasientene som har problemer tilhører primært den andre gruppen.
Denne reaksjonen kan skyldes at produktet f.eks. inneholder: benzoylperoksid, propylenglykol, salicylater, dietyltoluamid, melkesyre, urea, formaldehyd

Her kan dere se noen eksempler på inngredienser som kan føre til uren hud:
Arachis hypogaea
Butyl stearate
Caprylic/capric triglyceride
Cetyl alchol
Decyl acetate
Hexadecyl alcohol
Hexylene glycol
Hydrophilic ointment
Isopropyl myristate
Isostearic acid
Isostearyl alchohol
Laneth-10 acetate
Lanolic acid
Lanolin alcohol
Lauryl alcohol
Myristyl propionate
Octanol
utslett.jpg
http://huddoktor.no/gfx/articles/Medikamentielle/M-13.jpg

FARLIGHETER MED Å BRUKE SMINKE I UNG ALDER

Tenåringer bør være forsiktig med å sminke seg. Overdrevet bruk av foundation og pudder kan tette igjen porene i huden. Da vil huden få det vanskelig med å kvitte seg med avfallstoffer. Resultatet av dette kan bli sorte prikker og acne. Huden kan også tørke ut av overdrevet bruk av type foundation sminke. Hvis altfor unge starter med kraftig overdrevet bruk av tunge foundation's, pudder og andre fete sminker, kan de pådra seg langvarige skader som kan være ut livet. Porene i huden kan bli ødelagt og huden blir stygg. Man kan få uren hud og slite med hud problemer videre inn i det voksne livet. Det er gjerne slik at jo yngre man er når man starter med sminke, jo mer sminke bruker man. Ungdommer har nemlig en tendens til å anvende mer sminke enn nødvendig. Ofte bruker de tykkere lag med pudder/foundation og mer maskara enn andre. Er men eldre når man starter med sminke bruker mann som regel mindre. Man burde holde sminke unna yngre, og når de skal starte med sminke bør foreldre kjøpe mineralsminke til sine unger. Dette vil føre til at huden dems ikke blir ødelagt i så ung alder.

hor.jpg
[http://solveigen.blogg.no/1250951432_smbarn_som_sminker_se.html]

MINERALSMINKE

Mineralsminke er en god løsning på en del av sminkeproblemene. Vi skal nå se litt nærmere på mineralsminke.
Mineralsminke inneholder kort fortalt mineraler som befinner seg naturlig i jorden. (altså i jord, stein og lignende) Mineralene kommer fra alle verdens hjørner, hentes ut, og behandles og knuses til fint pudder som er den konsistens mineralsminken er i dag. Mineral sminke har vokst seg til å bli enormt populært. Før kom mineralsminke fra små firmaer men i det siste har store firmaer begynt å lage det kosmetiske produktet. Den beste mineral sminken kommer riktig nok fra de små firmaene som bruker lengre tid på produksjonen en masse produksjonen i de store.
Det finnes flere grunner til at mineralsminken har blitt så populær. Det er den mest naturlige og enkle sminken som man kan få. Flere kvinner føler ubehag ved og bruke tradisjonell flytende foundation. Som sagt er det mange bivirkninger og ubehag med denne tunge og seie sminken. Vanlig parfymerifoundation inneholder produkter som vann, olje, voks, petrochemicals (som er tunge kjemikaler), gummi, talkum, fargestoffer, preservativer og diverse syntetiske og kjemiske stoffer. I tillegg inneholder sminken diverse mineral fargestoffer.

I motsetting er mineral foundation bestående av naturlige pigmenter og mineraler, ikke alle de kunstige stoffene som er i vanlig makeup. Mineral sminken smelter lett inn i huden uten å irritere, har en positiv effekt på fet hud og kviser. I tillegg føles det lett og naturlig å anvende.
Målet med mineralsminke er først og fremst lite uønskede kjemikalier og bivirkninger, men enda er mineralsminke dyrere enn andre sminketyper, og er kanskje mindre kjøpt på grunn av dette.

mineralsminke.jpg
http://2.bp.blogspot.com/_MelmNRoIE2o/SW8IrjZezlI/AAAAAAAACco/o9ktgvstF1Q/s400/id+make+up.gif

ØKOLOGISKE SMINKEPRODUKTER

Et annet produkt det går an å bruke er økologiske sminkeprodukter. Men spørsmålet her er, er dette best for naturen, eller for deg?
Økologiske produkter er ikke bare bra for huden, men er også bra for jorden. For sminke er ikke bare farlig for huden, men også farlig for miljøet. Økologisk kosmetikk er kosmetikk som bare består av økologiske materialer. Det skal være produsert uten gift eller kunstgjødsel og være fri for miljøutgifter. Det kan heller ikke inneholde miljøfiendtlige tilsetningsstoffer.
Det hevdes at det som er bra for miljøet er bra for kroppen og omvendt.
Økologiske produkter er best for helsen, miljøet og for dyrene. En annen grunn til at man bør unngå tilsetningsstoffer kan være at de kan være kreftfremkallende og hormon forstyrrende, men det tar lang tid før man merker virkningen av stoffene.
Likevel er det mye skepsis til økologiske produkter, fordi naturlig betyr ikke at det er bra og det er bedre for miljøet enn for huden.

okologisksminke.jpg
http://www.makeupmekka.no/_files/products/1bfe848nvey_eco_modell.jpg

PROBLEMSTILLING

Kan man bli avhengig av kosmetikk og hva kan konsekvensene av dette isåfall bli?
Har det noen heslemessige konsekvenser?

Natur Team gruppen ønsket å skrive problemstillingen utifra våre egne statistikker. Vi har derfor utført en Kosmetisk undersøkelse blant 9.klasse på Østerås Ungdomskole. Der ble 110 elever spurt, hvorav 62 (56,36%) var gutter og 48 (43,63 %) var jenter. Vi hadde allerede en hypotese før vi gjorde undersøkelsen. Hypotesen var at en markant gruppe av jentene var såpass ukomfortable uten sminke at de ikke ville vise seg uten sminke offentlig. Vi trodde også et nærmest alle brukte en form for kosmetiske produkter. Vi ble litt overrasket nå det viste seg at så mange som 10,9% overhode ikke brukte noen type kosmetikk (alle var gutter). Undersøkelsen vi gjorde var meget lik vår egen hypotese. Vi fikk selvom vite ting vi ikke hadde stilt hypotese om, som grunner til at så mange bruker sminke.

skole.png
[http://kneggblogg.files.wordpress.com/2008/04/krl-skole-klasse.png?w=508&h=233]

Her er resultatene av det vi fant ut gjennom undersøkelsen.

Alle spurte jenter i undersøkelsen bruker kosmetikk. 50 av totalt 62 spurte gutter bruker en eller annen form for kosmetiske produkter (parfyme, deodorant etc.). Totalt bruker 89,1% av de spurte kosmetikk.

Av jentene brukte 69% sminke 7 dager i uken. 13% brukte sminke 6 dager i uken, mens 13% bruker kosmetikk 5 dager i uken. Kun 5% bruker kosmetikk mindre enn 4 dager i uken. Vi spurte om de brukte Mineral eller Vanlig sminke. 84,4 % brukte vanlig sminke, mens kun 9,6% brukte mineral. 5% visste ikke. Dette vil si at den typen sminke de bruker kan være skadelig for huden. På spørsmålet om de følte at de måtte bruke sminke svarte 50% ja, mens 50 % svarte nei. Men når jentene fikk spørsmålet om de følte seg mindre pene uten sminke svarte hele 70,9% ja. Kun 12,5% svarte nei, mens 16,6% følte det i noen sammenhenger, men ikke hele tiden.

Selv om et stort flertall mente de var mindre pene uten sminke mente 70,9% at de ikke trengte sminke for å vise seg offentlig. Men det mest bekymringvekkende i hele undersøkelsen var at hele 29,1% av de spurte jentene ikke ønsket å vise seg offentlig i noen som helst sammenheng uten sminke. Dette tilsvarer omlag 1 av 3. Hva er grunnen til dette? Vi spurte og fikk flere svar som bare understreket vår teori om mental avhengighet av sminke, noe som med de tallene vi fikk virker mer og mer sannsynlig.

mennesker.jpg
[http://www.worldofstock.com/slides/TAC1799.jpg]

Etter å ha sett nærmere på undersøkelsen vår om kosmetikk er ikke avhengighet av sminke lenger kun en teori. Vi har jo alle hørt om folk som er avhengig av sminke, og undersøkelsen var understreker dette. Avhengighet av kosmetiskeprodukter går på psyken vår. Det kan ikke sammenlignes med tobakk og alkohol avhengighet, siden kroppen ikke blir avhengig på stoffene som er i tradisjonell makeup. Men kroppen vår vill tilpasse seg kosmetiske produkter vi bruker. Når vi bruker leppomade eller hudkremer tilpasser leppen og huden seg. Kroppen vår blir vant til at vi påfører fuktighet. Den naturlige fuktighets produksjonen i kroppen vil bli lavere. Hvis man slutter med hudkremer og leppomade vil huden og leppene bli tørre. Dette skjer fordi at vi har vendt oss til at vi påfører fuktighet selv. Men det kosmetisk avhengighet egentlig er er en psykisk avhengighet. Den kan sammenlignes med avhengighetsformer som spillegalskap og shoppingavhengighet. Man kan bli psykisk avhengig av det og noen klarer faktisk ikke å fungere uten sminke. Flere kjente personer har selv gått ut å sagt at de er avhengig av sminke og ikke tør å vise seg uten, blant annet Christina Aguilera

cha.jpg
Bilde av Christina Aguilera
[http://www.solarnavigator.net/music/music_images/christina_aguilera_sultry_dark_hair.jpg]

Det bekymringsverdige er det vi har observert med vår undersøkelse. Det viser seg at så mange som 29,1% ikke tør å gå offentlig uten sminke i en 9ende klasse. Flere har begrunnet hvorfor. Her er noen av årsakene:

«Fordi ellers føler jeg meg uvel og mindre pen… Man kan nesten ikke klare seg på skolen hvis man ikke er pen! popularitet og sånn…»

«Jeg er stygg uten sminke…»

«Jeg har uren hud. Jeg tørr ikke vise den urene huden min til noen. Mange som er stygge blir mobbet og har ingen venner… Jeg vil ikke bli upopulær.»

«Fordi andre går med det…»

«Fordi jeg følere meg bedre med sminke…»

Det viser seg gjennomgående i undersøkelsen at avhengigheten henger sammen med redsel. Redsel for å bli hengt ut, mobbet og glodd på. Det henger sammen med den evige dyrkelsen av skjønnhet, som har eksistert i tusenvis av år. Naturlig skjønnhet finnes omtrent ikke lengre og indre skjønnhet er bare å glemme. Vår verden blir mer å mer overfladisk og perfeksjonisme har tatt helt over. Alle skal være perfekte! Avhengigheten henger sammen med usikkerhet. Men vi er jo ikke født med en slik avhengighet. Den opparbeider seg gjennom sosialiseringsprosessene. Frykt får å stikke seg ut gjør at alle ønsker best mulig utseende. Verden er i en stadie hvor vi alle skal være nærmest barbie aktige. Kosmetisk avhengighet medfører seg en masse bivirkninger og komplikasjoner som er forklart høyre opp på siden. Over lengre tid med mye sminke bruk kan man ende opp med å ødlegge huden. De verste formene for kosmetisk avhengighet er når folk er villig til å legge seg under kniven for å oppnå det utseende vi har blitt fortalt at vi skal ha. I undersøkelsen er det klart at jenter så unge som ungdomsskole alderen har blitt et offer får vår verdens skjønnhets ideal. Men mange mener at gutter ikke er så opphengt i utseende. Dette er vel egentlig ikke riktig, for nesten alle gutter bruker kosmetiske produkter som hårvoks og parfyme for å se bra ut. Det finnes flere gutter som bruker sminke. Spesielt blant homofile. Hva er grunnen til dette? Vi har ikke noe svar på hvordan dette henger sammen, kan det være at homofile har en rekke likhetstrekk med jenter enn vanlige gutter har. Er det noe med DNAet? En forskning på homofile viser at det bestemes allerede før barnet blir født hvilken legning det får. Det er noe i hjernen som gjør det. Har jenter og homofile likhetstrekk i hjernen som forårsaker ønske om bruk av sminke? Metroseksuelle gutter har kanksje også noe i hjernen som gjør at de ønsker å sminke seg, i i noen tilfeller blir avhengige. Det er bare å vente å se, forskere driver sannsynligvis å forsker på dette allerede i dette øyeblikket. Hva i hjernen til mennesker forårsaker kosmetisk avhengighet? En ting er i alle fall sikkert, kosmetisk avhengighet henger sammen med hvordan samfunnet er i dag. Det henger sammen med hva vi betegner som skjønnhet!

Vi har laget lotion. Her kan du se labrapporten:
vi lager lotion

KILDER:
http://www.kk.no/817977/farlig-kosmetikk
http://www.dinside.no/792501/advarer-mot-gammel-sminke
http://www.klikk.no/helse/kvinne/article462690.ece
https://www.itslearning.com/Main.aspx?ProjectID=58965
http://forbrukerportalen.no/Artikler/fr/2004/1077283440.01
http://www.klikk.no/mote/skjonnhet/article451138.ece
http://www.kissme.no/mineralsminke/

Add a New Comment
(will not be published)
- +