Kosthold & Trening

Hva skjer i kroppen når man trener?

Når man trener forbrenner man deler av kroppen. Man bryter ned fett og fettlag. Kroppen blir varmere når man trener og man svetter. Man svetter bort væske og derfor er det også viktig å drikke nok når man trener.

Det varierer også veldig på hvordan man trener. Man trener forskjellige deler av kroppen på ulike måter. F.eks. hvis man tar push-ups, trener man armene, eller hvis man løper intervaller trener man kondisjon.

Det er variasjon på hvordan trening påvirker kroppen. Det spør hvordan man trener. Man trener forskjellige deler av kroppen.
Når man trener utholdenhet, blir veggene i hjertet tykkere og kapillærtettheten større. Treningen øker slagvolumet til hjertet og gir lavere hvilepuls. Da forsyner også hjertet musklene med mer blod. Ved utholdenhetstrening forbrenner man fortere fett. Da blir faren for å bli overvektig mindre.

Når man trener styrke øker tverrsnittet av musklene tåleevnen til knoklene. Har man bedre muskelstyrke reduseres faren for muskel- og skjellet-systemet.
Det er viktig å drive med allsidig trening for forebygge helseproblemer.
trening-biegu-799-OBRAZKY.PL.jpg

Utholdenhet:

Definisjonen av utholdenhet er at man har evnen til å motstå tretthet eller at man kan arbeide hardt over lengre tid. Det finnes to typer utholdenhet: Aerob og anaerob.
Forskjellene på disse er når man trener aerob så fordeler man kreftene utover, mes i anaerob gjør man ikke det.

Kilder: Gymboken vår: gymnos.

Gruppe 7