VI LAGER LOTION

Vi gjorde dette forsøke for å lære hvordan vi lager en enkel hudkrem.

krem2.jpg

Ordet kosmetikk betyr kunsten å pynte, og kommer fra det greske ordet kosmetikos. Felles for en del kosmetiske produkter er at de er en emulsjon (blanding av to stoffer, som til vanlig ikke er like blandbare med hverandre). Denne kremen vi skal lage nå er laget av en fettfase og en vannfase som sammen med en emulgator (i dette tilfellet er emulgatoren trietanolamin)bindes sammen.
En emulgator er et stoff der hvert enkelt molekyl har en del som er fettløselig og en del som er vannløselig. På denne måten danner emulgatoren en «bro» mellom fettfasen og vannfasen.

Til dette forsøket trengte vi en del utstyr:
- 2 begerglass på 250 ml
- 2 glasstaver
- 1 målesylinder på 100 ml
- 1 lite glass med lokk
- 2 sprittermometre
- Vekt
- Kokeplate
- Briller
- (Parfyme/aromaolje)
- (konditorfarge)
- Kokosfett
- Parafinolje
- Stearinsyre
- Trientaolamin
- Glyserol

Vi veide 1,0 gram trientanolamin i et 250 ml begerglass og tilsatte 5,0 gram glyserol og 30 ml vann. Deretter tok vi å veide 20 gram kokosfett, 5 gram parafinolje og 5 gram stearinsyre i et nytt begerglass på 250 ml.
Vi plasserte begge begerglassene på en kokeplate og rørte med en glasstav i glassene til temperaturen i glassene var på 70 oC. Det er viktig at temperaturene er lav og kontrollert, slik at blandingen ikke koker. Briller er veldig viktig i denne delen.
Ta av glassene fra kokeplaten når temperaturen er 70 oC.
Derretter heller du innholdet i det første begerglasset i det andre begerglasset. Rør i blandingen med en glasstav til temperaturen er mindre enn 40 oC.
Ha gjerne i noen dråper med parfyme eller aromaolje. Du kan også ha noen dråper med konditorfarge for å få litt liv i kremen.
Hell den ferdige blandingen i et lite glass med lokk eller liknende. Finn et navn og pynt boksen litt.
VIPS SÅ HAR DU EN FULLKOMMEN FØRTSEKLASSES LOTION!

Hand_Body_Lotions.jpg

Da vi var ferdig hadde vi en litt fet lotion som tilførte fuktighet til hendene.
Hendene ble veldig myke og glatte av å bruke kremen. Vi endte opp med en lotion som fungerte veldig bra.

KIDLER:
http://ndla.no/nb/node/11285/menu120

Add a New Comment
(will not be published)
- +