Mineraler Gruppe 7

Mineralene er nødvendige for mange av prosessene i kroppen vår. Flere mineraler er viktige byggesteiner i kroppen, særlig skjelettet er avhengig av mineraler. Mineraler er også viktig for at nervesystemet og musklene skal fungere.

ydmwhde
http://tinyurl.com/ydmwhde
Vi kan deler mineralene inn i to grupper, makromineraler og spormineraler. Makromineraler er byggesteinene i kroppen vår og vi trengere mye av dem. Eksempler å¨makromineraler er; kalsium og magnesium.
Spormineralene eller mikromineralene er mineraler kroppen trenger små mengder av. Jern, sink, selen og krom er eksempler på spormineraler.

Mineralene

Kalsium

Kalsium hjelper for oppbygning av skjelettet og tenner,
for at musklene skal kunne trekke seg sammen, for overføring av impulser fra nervetråder, og for at blodet skal koagulere. koagulere er blodets evne til å stivne å lage skorpe.
Kalsium er det mineralstoffet vi har mest av i kroppen.
Melk og ost er viktige og rike kilder til kalsium.
Vi trenger vitamin D for å ta opp kalsiumionene fra maten.
vitomega-kalsium.gif

Fosfor

Omsetningen av kalsium og fosfor er nært knyttet sammen,
og fosfat er forbundet med kalsium i skjelettet som kalsiumfosfat.

Kalium

98 % av kroppen vår sitt totale innhold av kaliumioner befinner seg i cellene. Kaliumioner er til for å regulere trykkforskjellen mellom innsiden og utsiden av celleveggene og saltbalansen.
Det er mye kaliumioner i bananer, grønnsaker og poteter.

Natrium

Natriumioner er også nødvendige for å opprettholde en normal trykkforskjell mellom innsiden og utsiden av celleveggene, og er derfor nødvendig for salt- og væskebalansen i og utenfor cellene.
De er også nødvendige for at muskel- og nervecellene skal fungere som de pleier, og for å regulere pH-balansen vår.

Magnesium

Magnesiumioner fungerer sammen med mange enzymer og deltar i kroppens omsetning av energi og i produksjonen av proteiner og arvestoff. Det er viktig med godt inntak av magnesium.

Sporstoffer

Mange av sporstoffene er livsnødvendige. vis vi får mangler på kan det føre til sykdom og i verste fall død. Vi deler sporstoffene inn i to grupper; de livsnødvendige, som jern, sink og jod, og de giftige, som bly og kadmium.

Jern

Jernioner er veldig viktige fordi de både frakter oksygen til cellene, og inngår i enkelte enzymer som er nødvendige i energiomsetningen.
De viktigste kilder til jern er grovt brød og andre grove kornprodukter, kjøtt, leverpostei og grønne bladgrønnsaker. Vitamin C, øker jernopptaket fra maten.

Sink

Sinkioner bidrar til transport av karbondioksid fra cellene til lungene, det inngår i omsetningen av flerumettede fettsyrer, det er bra for immunsystemet, det inngår i insulin, og det aktiverer enkelte enzymer.

Jod

Jodioner opprettholder et normalt stoffskifte, da det medvirker til å danne hormonet tyroksin i skjoldbruskkjertelen. Tyroksin er et hormon som er med på å regulere kroppens energiomsetning.

3-jod-l-tyrosin.png

kilder:http://ndla.no/nb/node/2875/menu126
http://www.ung.no/mat/1902_Hva_er_mineraler_i_mat.html

Add a New Comment
(will not be published)
- +