Verdensrommet
elmadremestopaz.jpg
http://grizzlyhugs.files.wordpress.com/2009/12/stars-sky-lg.jpg

Kjente Sitater om Verdensrommet:

"Verdensrommets dyp er oss mer bekjent enn dypet i vår egen sjel".
- Carl Gustav Jung

"I NASA er verdensrommet fremdeles høyt prioritert."
- George W. Bush

"Det er kjærligheten som setter solen og de andre stjernene i bevegelse."
- Dante Alighieri

"Skal du til Mars, nyttar det lite å byrja gå etter stjerna."
- Olav H. Hauge

Verdensrommet:

Verdensrommet, også kjent som universet er definisjonen på alt som eksisterer. Store ord, men med enda større betydning og et tema som faktisk omfatter all eksistens. Universet/verdensrommet er tid og rom, alle former for energi ,materie og bevegelsesmengde, samt de fysiske loven og konstantene som til all tid kontrolerer de. I Vår wiki om verdensrommet skal vi likevell snevre temaet litt ned. Vi skal se på stjernene og avstandsmåling i rommet.

Hvordan bestemmer vi hvilken vei en stjerne beveger seg?

Big Bang teorien går ut på at alt stoff i hele universet for 13,7 milliarder år siden befant seg i en og samme «klump». Da klumpen eksploderte spredde alle stoffene seg ut over hele universet. Det som kan underbygge og konstantere denne teorien er at vi faktisk kan se stjerner spre seg. For å forklare dette nærmere må vi se på dopplereffekten. Et eksempel på dopplereffekten kan forklares med for eksempel en forbipasserende bil. Når bilen kjører mot deg hører du en lysere tone, mens når den passerer deg hører du plutselig en mye mørkere tone. Hva kommer dette av? Svaret er selvfølgelig dopplereffekten. Når en bil beveger seg framover blir det ulik bølgelengde foran og bak den. Dette gjør også at lyden er forskjellig. Bilen sender ut bølgelengder når den kjører. Foran er bølgelengdene kortere, korte bølgelengder betyr kort frekvens som resulterer i et lysere toneleie. Bak derimot er bølgelengden bak bilen lengre. Lengre bølgelengde gir lavere frekvens som resulterer i en dypere lyd.

Lys oppfører seg på samme måte. Dersom en lys kilde beveger seg mot oss vil lyset få en kortere bølge enn om det beveger seg fra oss. Av diss grunnene vil stjerner som beveger seg mot oss få en blålig farge, kalt blåforskyvning, mens en stjerne som beveger seg fra oss vil få en mer rødlig farge, kalt rødforskyvning. Gradene av rødforskyvning forteller oss hvor fort stjernen beveger seg fra oss. Siden universet konstant utvider seg vil så godt som alle stjerner få er rødforskyvning. Det at alle stjerner beveger seg vekk frå oss indikerer på at alt hadde et felles start punkt, ergo virker teorien om Big Bang enda mer sannsynlig. Astronauter kan av denne grunn kikke på stjerner å se hvor fort en stjerne beveger seg fra eller mot oss.

Linker:
http://ndla.no/nb/node/44798/menu127

Add a New Comment
(will not be published)
- +