Om Fargespekter

Ved å studere spektrene i lyset fra verdensrommet kan man finnet ut hvilke av de kjemiske stoffene som forskjellige planeter og stjerner består av. Derfor kan man ved på se på fargen til en stjerne gjennom et spekter, se hvilke temperatur den har på overflaten.

Fordi sollyset inneholder hele spekteret av farger er alle regnbuens farger til stede.
Om denne typen lys blir sendt gjennom et gladd vil noe av strålingen bli absorbert, noe som gjør at spekteret får svarte streker i disse bølgelengdene. Strekene er på ulikt sted for alle gasser og det er grunnen til at det er mulig for oss å se på et slikt spekter hva slags type glass som lyset har gått gjennom. Vi kaller det for gassens absorpsjonsspekter.
Om et glass blir varmet så mye opp at det begynner å lys, vil den sende ut stråling av noen bestemte bølgelengder, men spekteret vil nå bare bestå av noen smale striper med farger, som vi kaller for emisjonsspekter. Dette emisjonsspekteret er ulikt for alle gassene. Derfor kan vi se hva slags gasse som har blitt varmet opp. Dette kan vise oss hva slags gasser som en stjerne består av.

Alle stjerner sender ut EM-stråling av alle bølgelengder, men det er forskjeller mellom intensiteten i de ulike bølgelengdene.
Om du ser på denne figuren:

Farge%20og%20temperatur.fullbredde.jpg

kan man lage en graf som viser forholdet mellom bølgelengde/fart (x-aksen) og intensiteten (y-aksen). Vi leser av toppunktet, som forteller oss hva temperaturen på stjernen er. Land bølgelengde skyldes lav temperatur kommer av lav temperatur og gir en rødlig farge. Korte bølgelengder kommer av høy temperatur og gir en blålig farge.

kilder: http://ndla.no/nb/node/44796/menu127

Add a New Comment
(will not be published)
- +