Om Karbohydrater Gruppe 3

tilbake til hovedsiden

Karbohydrater er organiske stoffer som består av karbon (C), hydrogen (H) og oksygen(O), og en av de viktigste energikildene. Sakkarider er et annet ord for karbohydrater og er energiske forbindelser. Sammen med fettstoffene utgjør karbohydratene vår viktigste energikilde. Spesielt i de fattige delene av verden kan karbohydrater være 80-90% av energitilførselen, men i de rike delene er det ofte 50% lavere andel.

I karbohydrater finner vi sukker, stivelse som er lett å fordøye slik at vi får lett energi, og vi finner kostfiber, som er bra for fordøyelsen og minsker risikoen for overvekt, diabetes og hjerte- og karsykdommer. Inntaket av kostfiber er ofte lavere enn anbefalt, vi får oftest kostfiber fra brød og kornvarer, frukt og bær, grønnsaker og poteter.

Elektronparbindinger binder sammen karbohydratene med enten enkel eller dobbelt bindinger. Vi kan dele inn karbohydratene i tre viktige hovedgrupper:
monosakkarider (enkel)
disakkarider (dobbel)
polysakkardier (mange)
Bindingene utgjør hvor mange sukkerenheter stoffet har. For eksempel så har monosakkarider en sukkerenhet.

karbohy1.gif

Monosakkarider
De vanligste monosakkaridene er glukose og fruktose som finnes naturlig i frukt, bær og honning. Begge har søt smak og brukes ofte i næringsmidler som søtstoff. I kroppen vår blir alle karbohydrater omdannet til glukose, bland annet sukket i blodet. Det er også brennstoff i forbrenningen som finner sted i cellene. Ved hjelp av fotosyntesen lager grønne planter glukose av vann og
karbondioksid. Monosakkaridene har samme molekyl formel, men er bygget oppp forskjellig derfor har de ulike egenskaper.
karbohydrater1.jpg

http://www.helsedirektoratet.no/ernaering/matvarer_og_n_ringsstoffer/energi_og_n_ringsstoffer/karbohydrater_63337

Add a New Comment
(will not be published)
- +