Om Sporstoffer

Sporstoffer: Sporstoffer er grunnstoffer som kroppen ikke trenger mer enn små mengder for at kroppen skal fungere. Man finner sporstoffene jern, sink og selen i kjøtt. Som gjør kjøtt til en god kilde, hvis man skal ha i seg noen av de nevnte vitaminene.
Sporstoffer er mineraler som kroppen kun trenger små mengder av for å kunne fungere. Kroppen skal ikke ha for mye av sporstoffene, det kan være farlig å få for mye av det.
Alle mineraler som vi spiser er grunnstoffer. De har kommet fra gjordskorpen, hvor den så sprer seg videre i planter, som mennesker og dyr senere spiser. Antall mineral innhold som ligger i plantene, kommer helt an på hvor høyt mineral innhold det er i jorda der den vokser.

Inntak av mineraler. Hvis inntaket skal være på 100mg/g, så er det snakk om mineralene kalsium, fosor og magnesium. Disse mineralene er viktig for benbygning osv.
Ved et lavere inntak, altså mindre enn 100mg/g så kommer man inn på sporstoffer igjen.

Både mineraler og sporstoffer er begge en del av enzymsystemet, som styrer mange funksjoner som kroppen har.
vitaminpiller.jpg

Add a New Comment
(will not be published)
- +