Rapport Hudkrem Gruppe 7

Innledning:

vi skulle lage hudkrem. Mange kosmetiske produkter har emulsjon som basis. Det har hudkrem også. Emulsjon er en kombinasjon av 2 stoffer, som normalt ikke er blandbare med hverandre.
Kremen lages av en fettfase og en vannfase som bindes sammen med en emulgator. En emulgator, også kalt et tensid, er et stoff som letter dannelsen av emulsjoner og stabiliserer dem.
I denne oppskriften er emulgatoren trietanolamin.
Utstyr og fremgangsmåte:
Vi brukte 2 begerglass på 250 ml, 2 glasstaver, 1 målesylinder på 100 ml, 1 plastpose, 2 sprittermometre, vekt, kokeplate og briller. kokosfett, parafinolje, stearinsyre, trietanolamin, glyserol.
Vi startet med å finne alt utstyret og så gikk vi igjennom oppskriften. Så startet vi med å veie trietanolaminen så vi fikk 1 gram med det. Så tilsatte vi 5 gram glyserol og 30 ml vann opp i begerglasset. Etter det veide vi 20 gram kokosfett, 5 gram parafinolje og 5 gram stearinsyre opp i et annet begerglass. Vi fikk litt mer av hver oppi begerglasset. Så gikk vi bort til kokeplatene og satte begerglassene på platene. Vi rørte imens vi ventet på at temperaturen skulle bli 70cº. Da den var ferdig tok vi begerglassene av platen og helte innholdet fra den ene til den andre, og rørte rundt til temperaturen var nede i 40cº. Tilslutt tilsatte vi grønn konditor farge så produktet vårt ble grønn hudkrem.

Observasjon: Hudkremen var litt fett og vi hadde muligens puttet litt for mye konditiorfarge i den. Den fungerte godt, og ga en fin fuktighetsgivende effekt, men man ble litt grønn på hendene da men brukte den.

Konklusjon:
vi kan konkludere med at vi klarte å lage en fin hudkrem, men at hvis den skal være perfekt må du være veldig nøyaktig med ingrediensene.
D:\Mine