Solfanger Gr2

Tilbake til forsiden
Tilbake til energi for fremtiden

Glass ble brukt til å lage drivhus ved å fange solenergien for allerede 2000 år siden. Hvis vi gjør dette på en riktig måte kan vi hver eneste dag samle opp solenergi. Ved hjelp av denne energien kan vi få varmet opp vann, hvor vann kan stå for oppvarmingen av bolighus. Apparatene sånn gjør at vi klarer å fange solenergien kaller vi en solfanger.
Inni solfangerne brukes det som oftest rør som plasseres i sløyfer. Man pleier enten å bruke vann eller frostvæske renne gjennom rørene. For å kunne utnytte solenergien så mye vi kan bruker vi drivhuseffekt. Det er varmeisolasjon på baksiden av drivhuset, mens det er glass på forsiden. På forsiden vil da sollyset slippe gjennom glasset, men ikke slippe gjennom varmeisolasjonen bak, slik at vi beholder varmen. Glasset for forsiden fører til at vannet eller frostvæsken som ligger inni rørene varmes opp.

solfangeren.gif

For at vi skal kunne lage solfangerne så effektive som mulig burde de bli bygd slik at det tapes minst mulig energi til omgivelsene. Derfor er det vanlig å bruke den væsken som er på vei tilbake til solfangeren og føre den gjennom en varmeveksler. Grunnen til dette er at der vil den bli varmet som av den væsken som nettopp har passert solfangeren. Det pleier sammenlagt bare å slippe ut 10-20% av varmen ut til omgivelsene rundt oss.

Solfanger3.JPG

Kilder:
http://ndla.no/nb/node/3813/menu128

Add a New Comment
(will not be published)
- +