Solfangere Gruppe 3

tilbake til hovedsiden

Solfangere

Vi har i over 2000 år brukt solen til å få varme, ved å fange opp energien og varmen. Det vi bruker til å fange opp solenergien kalles solfangere, et eksempel er drivhus, hvor sola skinner gjennom glasset og varmer opp huset, uten at varmen går ut igjen. 
Hvordan fungerer solfangere? De  fungerer ved at det ligger rør med frostvæske eller vann i sløyfer. Foran rørene er det et glass som gjør at solenergien lett kommer gjennom, slik at vi får drivhuseffekten og bak rørene er det en mørk isolerende plate som gjør det enda varmere. Væsken i rørene blir da varmet opp delvis av sola og delvis av drivhuseffekten. En pumpe driver så vannet videre rundt i rørene og samler opp det varme vannet i en varmtvannstank eller et stort vannmagasin.

solfanger.hovedspalte.jpg

Solfangere blir laget slik at de er så effektive som mulig, det vil si at så lite energi som mulig skal bli tapt til omgivelsene. Bare 10-20% av energien blir tapt med vanlige solfangerene og dette skjer ved at det er en varmeveksler mellom rørene fra væsken som går til og fra vanntanken, slik at den kalde væsken blir litt varmet opp og mindre energi går tapt. 

Solfangere_800.JPG
Add a New Comment
(will not be published)
- +