Stråling og radioaktivitet gruppe 4

Forsøk om forskjellige radioaktive stråler
Bruk av ioniserende stråling
Elektromagnetisk stråling i universet
Tilbake til forsiden
Ioniserende stråling Gr 4
Her kommer vi til å skrive om radioaktivitet og forskjellige typer stråling

Ozon::
Ozon oppstår når luft blr utsatt for elektrisk utladning. Ozon er bygget opp av tre O-atomer som er bundet sammen. Det er en giftig gass. I flytene form er ozon helt blått. Når ozon er i gassform , brukes det som desinfiserende middel og som steriliserende middel for vann. En annen ting, enn elektrisk utlading, som kan gjøre O2 molekyler om til ozon er ultrafiolett lys. Oppe i atmosfæren er det mye ozon. I forskjellige deler av atmosfæren er det ulike mengder ozon.

UV-stråling og ozon:
Sola består av veldig mange typer elektromagnetisk stråling. De tre typene elektromagnetiske strålinger som kommer fra sola til jorda er: Ultrafiolett lys, synlig lys og inflarødt lys. Når ultrafiolett stråling(UV) kommer til jorda er det mange prosesser som skal skje. UV lyset blir absorbert av O2 atomene i atmosfæren. Dette fører til at O2 atomene blir spaltet sånn:
O2+ultrafiolett stråling=O+O. Når UV-stråling kommer ned fra solen, treffer den et lag med ozon som ligger i stratosfæren. Dette ozonlaget hindrer noe av UV-strålingen fra å treffe jorden.

Hvordan kan ozon-laget ødelegges:
Sammenhengen mellom skadelige stoffer og skade på ozon-laget, ble første gang bevist i 1974, når nyheten kom ut, ble det først mottat som en dårlig spøk at drivgassene i spraybokser kunne forsake en nedbrytning av ozon i jordas atmosfære. Det viste seg at det ikke var noen spøk, men blodig alvor. Den ekstreme bruken av spraybokser over hele kloden ble til slutt til et reelt problem. Gassene inneholdt nemlig hydrokarboner med fluor og klor, med forkortelsen KFK-stoffer.
4076ozon.jpg

Add a New Comment
(will not be published)
- +