Virtuell Lab Om Radioaktivitet Gr2

Tilbake til forsiden
Tilbake til stråling og radioaktivitet

Vi testet radiokativiteten fra tre ulike strålingskilder (Alfa, Beta og Gamma) ved hjelp av en geigerteller for å se hvordan forskjellige stoffer trekker til seg strålingen.

AlfaBetaGammaStråling.jpg

Geigertellen talte hvor mange treff per 10 sekund den blir truffet av ioniserende stråling. Når en strålingspartikkel kommer gjennom vinduet på geigertelleren og ioniserer luften i GM-røret oppstår det en elektrisk puls som registreres i telleren.

Vi sjekket hvor mye som skal til for å stoppe de forskig typene ioniserende strålingen. Vi prøvde ut med skiver av Papir, Aluminium, Kobber, Bly, Glass, Kjøtt.

Vi kunne stoppe Alfa kun med et papir, noe som viste at denne var den letteste å stoppe. Beta var grei å stoppe, mens Gamma var det vanskligste ettersom kun bly stoppet den.

Gjennomføring av forsøket:

Utstyr:
Geigerteller, geigermüllerrør, tvinger til å feste utstyret, klype til å holde materialer, linjal, radioaktive kilder(gamma, alfa, beta), boks med materialer, stativ (2 stk.)i jekket hvor mye som skal til for å stoppe de forskig typene ioniserende strålingen. Vi prøvde ut med skiver av Papir, Aluminium, Kobber, Bly, Glass, Kjøtt.

Vi kunne stoppe Alfa kun med et papir, noe som viste at denne var det letteste å stoppe. Beta var grei å stoppe, mens Gamma var det vanskligste ettersom kun bly stoppet det.

Utstyr:
Geigerteller, geigermüllerrør, tvinger til å feste utstyret, klype til å holde materialer, linjal, radioaktive kilder(gamma, alfa, beta), boks med materialer, stativ (2 stk.)

Hvis dere vil prøve den virtuelle laben selv kan dere besøke: http://ndla.no/nb/node/6403/menu644

Add a New Comment
(will not be published)
- +