Virtuell Lab Straling Gruppe 3

tilbake til hovedsiden

Vi har gjort et forsøk om radioaktiv stråling. Her gjorde vi målinger for å finne ut hvor sterke de forskjellige typene strålingene og hva som kan blokkere de forskjellige strålingene.

Radioaktiv stråling består av partikler eller elektromagnetisk stråling. De tre typene radioaktiv stråling er: Alfa, beta og gamma.

Alfastråling er helium kjerner.
Beta stråling er elektroner eller positroner.
Gammastråling er elektromagnetisk stråling med mye energi, kort bølgelengde.
Radioaktiv stråling kommer fra atomkjernene.

Resultatene våre: Se tabell nederst på siden.

Lengre avstand gir lavere intensitet. Noe som vi ser på som logisk. For alfa strålingen var det glasset som lagde mest problemer for alfa strålingen. Og for beta strålingen var det blyet og for gammaen del var det kjøttet.

Gamma strålingen er det vanskeligste strålingen å beskytte seg mot. Kjøtt skiva skal representere et menneske. Det som reduserte gamma mest var to lag med bly, men uansett om du har et tykt bly lag er det ikke nok, men det reduserer intensiteten. Det sier hvor sterk Gamma strålingen er. Beta strålingen er også ganske kraftig. Men i forsøket ser vi at tallene blir kraftig redusert når vi gjør forsøk med kobber,bly, glass og kjøtt. Alfa strålingen er den strålingen som lettest blir stoppet. Her er alle tallene generelt lave. Alfastrålingen blir stoppet generell av alt, betastrålene blir stoppet av kobber, bly og glass, mens gammastrålingen har generell høy intensitet på alt, men i vårt forsøk fikk vi ta den roet seg mens ned når vi koblet den til kjøtt skiva.

Tykkere lag gir lavere intensitet. Noe som også er ganske logisk. Hvor større motstand du har hvor vanskeligere er det for strålingen til å komme igjennom til måleren.

Bakgrunnsstrålingen var på 4. bakgrunnsstråling er den strålingen som telleren fikk inn uten at noen av strålingstypene var koblet til. Bakgrunnstråling er noe som alltid er der som kommer fra jorda og verdensrommet. Det vil alltid være litt bakgrunnstråling.

Sammendrag og konklusjon:

Vi har tre forskjellige radioaktive strålinger. Gamma som er den sterkeste, beta, og alfa som har den laveste strålingen. Lengre avstand gir lavere intensitet og tykkere lag gir lavere intensitet.

Jeg syntes denne lab-øvelsen var et godt hjelpe middel for å forstå forskjellen på de forskjellige radioaktive strålingene. En god opplæringsmetode!

Resultatene våre:

NATURFAGSTABELL.JPG
Add a New Comment
(will not be published)
- +