Vitaminer Gruppe 7

Vitaminer er stoffer som er livsnødvendige for oss, men som vi faktisk bare trenger ørsmå mengder av. Vitaminene må tilføres via maten fordi kroppen vår ikke selv er i stand til å bygge dem. det er to unntak og det er vitamin D som huden kan danne i sollys, og vitamin K som dannes av bakterier i tarmene.

istockphoto_6475935-vitamin-s-table-with-food-icons.jpg

Vitaminene er svært forskjellige og har ulik kjemisk oppbygning og helt forskjellige oppgaver i kroppen. Vitaminer er næringsstoffer som regulerer kroppen vår sitt stoffskifte og er nødvendig for omsetningen av karbohydrater, fett, proteiner og mineralstoffer. Idag kjenner vi til 13 ulike typer vitaminer.

Fettløselige vitaminer
Vitamin A,D,E og K er fetløselige, som betyr at de kan lagres i kroppen.
Vi trenger de derfor ikke hverdag, men det er viktig vi får dem på sikt.

Vannløselige vitaminer
Vitamin B og C er vanløselige som betyr at de skilles raskt ut av kroppen.
Siden de ikke lagres må de stadig tilføres gjennom mat og drikke.

Vitaminenes oppgaver
For lite vitaminer i kosten kan gi mangelsykdommer.Dette var ganske vanlig før i tiden, men nå til dags er de sjeldne. I de fattige landene er derimot vitamin-mangelsykdommer svært utbredt.
Noen vitaminer er stoffer som må være tilstede for at viktige enzymer skal virke, såkalte koenzymer. det er mage B-vitaminer er koenzymer.
Mange av vitaminene virker som antioksidanter i cellene, for eksempel vitaminene C, E og A.
Antioksidanter beskytter cellene i kroppen vår mot frie oksygenradikaler og beskytter oss på denne måten mot kreft og hjertesykdommer. Frie oksygenradikaler er stoffer som kroppen lager under celleåndingen.

Det forskes også mye på om vitaminer kan benyttes til å forebygge sykdomer. Flere vitaminer er blant annet knytte til forebygging av kreft, hjerte og karsykdommer.

Liste over de forskjellige vitaminene:

Vitamin A:
Viktig for et godt normalt syn, slimhinner, hud, cellevekst og viktig mot infeksjoner og kreft
finnes i Gulrot og andre røde og grønne grønnsaker, tørket frukt, lever, leverpostei, fet fisk, smør og margarin.

Vitamin B:
Vitamin B er vannløselige vitaminer og er veldig viktig når det gjelder å omdanne mat til energi.
Vitamin B er egentlig en stor gruppe vitaminer (tiamin, riboflavin, niacin, pyridoxin, pantotensyre, biotin, kobalamin og folsyre).
For å få i seg mange B-vitaminer bør man spise egg, fisk, ost osv.

Vitamin C (askorbinsyre):
C-vitaminer er også vannløselige vitaminer. De er viktige i kroppens oppbygning av bindevev.
Viktige kilder til c-vitamin er appelsin, paprika og poteter.
44838707

Kilde:
http://ndla.no/nb/node/2874/menu126

Add a New Comment
(will not be published)
- +